РОЗВИТОК ОСВІТИ ТА НАУКИ НА ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ЗЕМЛЯХ ТЕРНОПІЛЬЩИНИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XVIII — ПОЧАТКУ XX СТ. - Секція 2 Біологічні науки - Конф. 15-16_03_2012 р. - Тези конференцій - Інтернет-конференції Тернопільська ДСГДС ІКСГП НААН
П`ятниця, 25.07.2014, 14:49
Вітаю Вас Гость | RSS
Форма входу
Пошук
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 715
Інтернет-ресурси
Друзі сайту
Научные конференции Інтеграція Освітній портал
Статистика
Free counters! Locations of visitors to this page
Онлайн всього: 0
Гостей: 0
Користувачів: 0

Регіональний центр наукового забезпечення АПВ
Тернопільська державна с/г дослідна станція ІКСГП НААН

ІНТЕРНЕТ-КОНФЕРЕНЦІЇ
Головна Мій профіль Вихід

Тези конференцій

Головна » Статті » Конф. 15-16_03_2012 р. » Секція 2 Біологічні науки

РОЗВИТОК ОСВІТИ ТА НАУКИ НА ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ЗЕМЛЯХ ТЕРНОПІЛЬЩИНИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XVIII — ПОЧАТКУ XX СТ.
Микола Барна
д.б.н., професор, завідувач кафедри,
Любов Барна,
к.п.н., доцент,
Тернопільський національний педагогічний
університет ім. Володимира Гнатюка,
м. Тернопіль
 
РОЗВИТОК ОСВІТИ ТА НАУКИ НА ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ЗЕМЛЯХ ТЕРНОПІЛЬЩИНИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XVIIIПОЧАТКУ XX СТ.
 
Територія Тернопільської області, що як окрема адміністративно-територіальна одиниця функціонує з вересня 1939 р., споконвіку займала землі Східної Галичини й Південної Волині. Територію Тернопільщини кінця ХVIII — початку ХХI ст. ми розглядаємо, виходячи з розподілу українських земель на три досить відмінні групи: 1) підросійська Наддніпрянська Україна, 2) підавстрійські Галичина та Буковина, 3) підугорське Закарпатья. Аналіз зібраного матеріалу подаємо в межах перших двох вищезазначених груп [3].
Аналіз архівних матеріалів показав, що північна частина території нинішньої Тернопільщини кінця ХVIII — початку ХХ ст. (Шумський, Лановецький, Кременецький і північна частина Збаразького районів) належала до підросійської Наддніпрянської України, а південна частина Тернопільщини (південна частина Збаразького, а також Тернопільський, Зборівський, Теребовлянський, Бучацький, Монастириський, Підгаєцький, Чортківський, Заліщицький і Борщівський райони) належала до підавстрійських Галичини та Буковини [3]. Тому різні суспільно-політичні устрої Австро-Угорщини, Польщі та Росії на цих українських землях позначилися на розвиток освіти та науки в середині цих держав. Найвизначнішою подією в галузі освіти та науки на частині Тернопільщини, що відносилася до підросійської Наддніпрянської України початку ХIХ ст. було відкриття у 1805 р. у Кременці Вищої Волинської гімназії — першого навчального закладу цього краю.
Рубіжним в історії Тернопільщини став перший поділ Речі Посполитої в 1772 р. Тоді центральна і південна території краю належали Австрійській (від 1867 р. — Австро-Угорській) імперії. Перебування в складі монархії Габсбургів визначило становище й особливості розвитку освіти, науки й педагогіки в цій частині Тернопільщини до 1918 р. Серед реформ, які здійснювали Габсбурги в останній чверті ХVIII ст. під впливом ідей Просвітництва, було реформування освіти, школи і науки. Реальним результатом цього на Тернопільщині стало відкриття в 1789 р. гімназії у Збаражі — першого навчального закладу такого типу. У 1805 р. гімназію перевели в м. Бережани. Бережанська гімназія впродовж ХIХ ст. і першої третини ХХ ст. була одним із провідних осередків освіти на Тернопільщині. Вона відіграла помітну роль у духовному розвитку не тільки цього краю, а й усієї Східної Галичини. Плеяда її випускників різних національностей стала відомими науковцями, письменниками, педагогами, митцями, громадсько-політичними та культурно-освітніми діячами [2].
Тернопільська земля дала світовій науці та освіті ряд видатних учених і діячів, які своїми ідеями, відкриттями, науковими працями збагатили різні галузі науки, зокрема: фізику, хімію, медицину, мовознавство, літературу, етнографію, фольклористику, ботаніку, природознавство та ін. До когорти відомих учених із світовим ім’ям належать учені, які народилися на Тернопільщині і декотрі з них тут здобули гімназійну освіту, зокрема це : Пулюй Іван Павлович (1845–1918) — український вчений–фізик і електротехнік. Іменем Івана Пулюя названо Тернопільський національний технічний університет. В смт Гримайлів встановлено пам’ятник Івану Пулюю. Горбачевський Іван Якович (1854–1942) — український вчений-хімік, біохімік, гігієніст та епідеміолог, академік АН УРСР. Іменем І. Я. Горбачевського названо 1992 р. Тернопільський державний медичний університет. На вул. Руській в м. Тернополі І. Я. Горбачевському встановлено пам’ятник. Гнатюк Володимир Михайлович (1871–1926) — український вчений–етнограф, фольклорист, мовознавець, літературознавець, мистецтвознавець, перекладач, академік АН УРСР. Іменем Володимира Гнатюка 1997 р. названо Тернопільський державний педагогічний університет (нині Тернопільський національний педагогічний університет). Біля адміністративно-навчального корпусу педуніверситету по вул. М. Кривоноса Володимиру Гнатюку встановлено пам’ятник. Верхратський Іван Григорович (1846–1919) – засновник українського природознавства, творець термінології з різних галузей природничих наук, вчений-природознавець і просвітитель. Мельник Микола Ількович (1875–1955) – відомий український природознавець, ботанік і мінералог, дослідник української термінології, педагог. Навчаючись у 1899–1904 рр. на природничому відділенні філософського факультету Віденського університету глибоко вивчав біологічні дисципліни – ботаніку та зоологію, а також плідно освоював мінералогію та геологію.
Вшанування їхнього таланту вони заслуговують за те, що своїми науковими працями прославили Тернопілля у світовому співтоваристві.
 
Література
1.                 Барна Л. С.  Кременецький ботанічний сад—наукова та навчальна база освітніх закладів Волино–Поділля / Л. С. Барна // Наук. запис. Терноп. нац. пед. ун-ту ім. В. Гнатюка. Сер. Біол. — 2008. — № 1 (35). — С. 3—10.
2.                 Вища педагогічна освіта і наука України: історія, сьогодення та перспективи розвитку. Тернопільська обл. / ред. рада вид.: В. Г. Кремень (гол.) [та ін.]; редкол. тому: В. П. Кравець (гол.) [та ін.]. — К.: Знання України, 2011. — 279 с.
3.                 Суспільно-політичні трансформації в Україні: від задумів до реалій / В. Ф. Солдатенко (кер.) та ін.; НАН України: Ін-т політ. і етнонац. досліджень. — К.: Парламентське вид-во, 2009. — 536 с.
Категорія: Секція 2 Біологічні науки | Додав: conftiapv (14.03.2012)
Переглядів: 312 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]